Zamyslenie na dnes

Bratia dominikáni vám takmer každý deň prinášajú svoje zamyslenia k dnešnému evanjeliu.

Vidieť a uveriť (Jn 4,43-54)

Vidieť a uveriť (Jn 4,43-54)

Jn 4,43-54 Tieto dve slová sú v Ježišovom príbehu veľmi spojené. A hoci si v dnešnom evanjeliu s ťažkým srdcom povzdychne: „Ak nevidíte znamenia a divy, neveríte,“ on sám pomaly pripravuje svojich poslucháčov, aby mali pozorné srdcia na dve dôležité znamenia, ktoré...

Vyvýšený a oslávený Pánov služobník (Jn 3, 14-21)

Vyvýšený a oslávený Pánov služobník (Jn 3, 14-21)

Jn 3, 14-21 Ako vyzdvihnutie bronzového hada na púšti zachránilo chorých Hebrejov, tak vyzdvihnutie Ježiša zachráni tých, čo v neho uveria. Lenže text evanjelia úmyselne používa „vyvýšenie“ Krista v dvojakom zmysle. Najskôr vo význame jeho pribitia na kríž. Zdanlivo...

Zbytočné nadčasy (Lk 18, 9-14)

Zbytočné nadčasy (Lk 18, 9-14)

Lk 18, 9-14 Farizejom nemohol zo zákona nikto nič vyčítať. Dodržiavali ho príkladne. Preto mali v duchovných veciach takú veľkú sebadôveru. Svätý Pavol si bol dobre vedomý tohto nebezpečenstva, keď v Druhom liste Korinťanom píše: „aby sme nedôverovali sami sebe, ale...

Kráľovstvo na dosah (Mk 12, 28b-34)

Kráľovstvo na dosah (Mk 12, 28b-34)

Mk 12, 28b-34 Pri 613 prikázaniach v Starom zákone je úplne pochopiteľnou otázka zbožného zákonníka, ktoré je najdôležitejšie. Ježiš spojí dve citácie z Knihy Deuteronómium a Levitikus, aby spojil lásku k Bohu a lásku k blížnemu. A zákonník mu tiež odpovedá citáciou...

Boží prst (Lk 11, 14-23)

Boží prst (Lk 11, 14-23)

Lk 11, 14-23 Egyptskí zaklínači už po tretej egyptskej rane, po záplave komárov, rozpoznali, že Mojžiš a Áron sú len nástrojmi moci niekoho omnoho mocnejšieho, než boli oni sami. Faraónovi to povedali jasne: „To je Boží prst!“ Ježiš sa odvoláva na túto pasáž z Knihy...

Pristávacia dráha (Mt 5, 17-19)

Pristávacia dráha (Mt 5, 17-19)

Mt 5, 17-19 Ježiš neprišiel zrušiť zákon. Ale aký je vlastne zmysel zákona? Nuž, aby sa zjavila svätosť Boha a aby ľudia žijúci podľa Božieho zákona mohli vstúpiť do spoločenstva s Bohom, ktorý je svätý, teda nekonečne spravodlivý a nekonečne milujúci. Slová evanjelia...

Sedemdesiat sedem (Mt 18, 21-35)

Sedemdesiat sedem (Mt 18, 21-35)

Mt 18, 21-35 Nik nemôže beztrestne zabiť nejakého človeka. Dokonca ani Kaina, vraha vlastného brata. Boh mu zaručuje ochranu. Sedemnásobne sa pomstí tomu, kto by naňho siahol svojou rukou. O niekoľko generácií neskôr sa Lamech z Kainovho potomstva dušuje, že ak Kain...

Nezdvihnutý hovor (Lk 4, 24-30)

Nezdvihnutý hovor (Lk 4, 24-30)

Lk 4, 24-30 Prečo Eliáš zachránil od hladu práve vdovu zo Sarepty? Prečo práve Sýrčan Náman bol uzdravený? Na tieto otázky svätý Augustín odpovedal s veľkou opatrnosťou, že ak sa v odpovedi na ne nechceme zmýliť, „mali by sme odpoveď ponechať na Božiu slobodu. On dáva...

Ježiš a násilie (Jn 2,13-25)

Ježiš a násilie (Jn 2,13-25)

Jn 2,13-25 Dnešný príbeh vyčistenia chrámu v mnohých ľuďoch vyvoláva rôzne reakcie. V niektorých je Ježiš s bičom v ruke obraz revolucionára, ktorý ospravedlňuje použitie násilia pre zmenu súčasných pomerov. Pre iných je to šokujúci obraz nezvládnutej chvíle, ktorý...

Synovia a sluhovia (Lk 15,1-3.11-32)

Synovia a sluhovia (Lk 15,1-3.11-32)

Lk 15,1-3.11-32 Demokratický svet priniesol medzi ľudí vzácnu rovnosť, aspoň pred zákonom. No neodstránil pokušenie mnohých ľudí byť pánmi a vnútorné pocity iných ľudí, že sú sluhami tak v spoločnosti, ako aj v rodinách. Preto je dnešné evanjelium nadčasové. Obaja...

Viera a spravodlivosť (Mt 21,33-43.45-46)

Viera a spravodlivosť (Mt 21,33-43.45-46)

Mt 21,33-43.45-46 Najviac dokáže ľudí nahnevať krivda. Keď si niekto nárokuje niečo, o čo sa nepričinil, na čom nepracoval. Preto keď sa človek vžije do roly vinohradníkov, ktorí pracovali vo vinici, a zrazu prídu sluhovia majiteľa vinice prevziať časť úrody, tak ich...

Zovšednenie (Lk 16,19-31)

Zovšednenie (Lk 16,19-31)

Lk 16,19-31 Každý sa narodí do svojho prostredia a má pocit, že veci, ktoré nás obklopujú, tu boli stále a že je dobré, keď tak aj zostanú. Preto nás často neruší, keď je niekto bohatý a iný chudobný, keď niekto hoduje a iný je chorľavý a hladný, podobne ako boháč a...