Apoštolka apoštolov
Narodenie: 1. stor., pravdepodobne Magdala, (Galilea), Izrael
Smrť: 1. stor., podľa tradície v jaskyni Sainte-Baume (Provensálsko), dnešné Francúzsko
Sviatok: 22. júl
Spolu so svojimi súrodencami Máriou, Martou a Lazárom pochádzala z bohatej rodiny z Magdaly na západnom brehu Tiberiadského jazera. Bola zachránená Pánom Ježišom, nasledovala ho a s veľkou láskou mu posluhovala. V evanjeliách je uvádzaná ako prvá medzi ženami, ktoré sprevádzali Ježiša a jeho učeníkov (Lk 8, 2-3). Svätý Lukáš píše, že Ježiš z nej vyhnal sedem zlých duchov. Svätý Klement Alexandrijský, svätý Ambróz a iní ju stotožňujú s hriešnicou, ktorá slzami umyla Spasiteľovi nohy, utrela ich svojimi vlasmi a pomazala vzácnym nardovým olejom. Keď sa nakoniec učeníci rozutekali, Mária Magdaléna spolu s Pannou Máriou, apoštolom Jánom a Máriou Kleofášovou stála pod Ježišovým krížom (Jn 19,25; porov. Mt 27,56 a Mk 15,40) a bola prítomná i pri jeho pohrebe (Mt 27,61; Mk 15,47). V deň zmŕtvychvstania bola medzi ženami, ktoré skoro ráno, ešte za tmy, šli pomazať Kristovo telo, ale hrob našli prázdny (Mk 16,1; Lk 24,10). Jej prvej sa zjavil vzkriesený Ježiš a poslal ju, aby správu o jeho zmŕtvychvstaní oznámila jeho učeníkom (Jn 20,1-18; porov. Mk 16,9). Podľa legendy štrnásť rokov potom bola spolu s Martou, Lazárom a ďalšími dvoma kresťanmi menom Maximinus a Cedonius na lodi bez kormidla nechaná napospas Stredozemnému moru, aby v ňom zahynuli. Čln však zázrakom priplával k brehom dnešného mesta Marseille, kde Mária Magdaléna začala evanjelizovať tento región a posledných tridsať rokov svojho života strávila v pokání a modlitbe. Toto miesto sa neskôr stalo významným pútnickým miestom, známe ako svätyňa Sainte-Baume. Jej úcta sa v západnej Cirkvi rozšírila najmä od XI. storočia a kvitla v Reholi kazateľov, ako o tom svedčí Humbert de Romans: „Keď sa (Magdaléna) obrátila a dala sa na pokánie, dostala od Pána také milosti, že po blahoslavenej Panne sa na svete nenájde žena, ktorej by sa vzdávala väčšia úcta a ktorej by bola pripočítaná väčšia sláva v nebi“. Rehoľa kazateľov ju považuje za jednu zo svojich ochrancov a patrónov. Bratia a sestry všetkých dôb ju uctievali ako „apoštolku apoštolov“ a porovnávali poslanie Magdalény zvestovať zmŕtvychvstanie so svojím poslaním. Súčasne nám ako kajúcnica pripomína kajúci rozmer dominikánskeho života.
Pomoc: patrónka dobrej spovede; dominikánov; žien; vzor služby žien v Cirkvi; skrúšených kajúcnikov; žiakov, študentov; zajatcov; zvedených ľudí; holičov; záhradníkov; vinárov; obchodníkov s vínom; tkáčov vlny; obuvníkov; výrobcov parfémov a púdrov; detí, ktoré sa ťažko učia chodiť; proti očným chorobám; proti nečasu; proti obťažujúcemu hmyzu.
„Aká sila lásky rozpaľovala srdce tejto ženy, že neodišla od Pánovho hrobu, ani keď učeníci odišli. Hľadala toho, ktorého nenašla. Hľadala ho a plakala. Zapálená ohňom lásky k nemu horela túžbou za tým, o ktorom si myslela, že ho odniesli. A tak sa stalo, že ho vtedy videla iba ona, čo zostala, aby ho hľadala, lebo veď silou dobrého skutku je vytrvalosť, ako aj hlas Pravdy hovorí: „Ale kto vytrvá do konca, bude spasený“ ( Mt 10,22 ). (Sv. Gregor Veľký)





